© 2023 DWAA  |  ARCHITECTURE . URBAN DESIGN . ENGINEERING . INTERIOR
PL EN
PROJEKTY O NAS NEWSY KONTAKT

WYBRANE PUBLICZNE INFRASTRUKTURALNE URBANISTYCZNE WNĘTRZA



PROMENADA BUDVA

Lokalizacja Budva
Data projekt 2023
Inwestor Miasto Budva
Architekt DWAA Architekci
Zakres prac Koncepcja urbanistyczno architektoniczna
Przedmiot opracowania
Parametry
Opis Miasto Budva w strefie bulwarów i plaży jest piękne, ale zaniedbane. Chaotyczna zabudowa, tymczasowe obiekty na stałe, zdegradowana zieleń, brak udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, to wszystko powoduje powolną degradację obszaru, brak dostępności, tym samym spadek zainteresowania i turystyki. Takie działania powodują degradację starego miasta i ograniczają silny możliwy rozwój w zakresie kultury i turystyki.

Głównym założeniem i punktem wyjściowym jest połączenie miasta z morzem, przez równoczesne stworzenie buforu dla mieszkańców domów i hoteli od mariny i głośnej aktywności turystycznej. The Budva Wave jest odpowiedzią – wave, green wave z aktywnościami i połączeniami morza, plaży z miastem. Fala, która łączy funkcje odpoczynku, turystyki i usług. Fala, która jest zielona, ekologiczna, przyjazna, która oferuje maksymalny wachlarz aktywności i usług. Fala, która również może być schronieniem czy oazą spokoju. Fala, która pokazuje widoki na ważne punkty miasta i okolicznych gór. I wreszcie fala miasta penetrująca, aktywizująca, zachęcająca do działania miasta i rozwoju. Jak to mówią kropla drąży skałę. Mamy nadzieję, że nasza fala będzie tą kroplą do rozwoju i zmiany bulwaru miasta Budwa.

The Budva Wave jest parkiem i bulwarem w jednym. Dzięki odpowiednim połączeniom, placom, otwarciom uzyskujemy strefy wielofunkcyjne otwarte, strefy bardziej intymne, zielone oraz pełne pawilonów wielofunkcyjnych.

The Budva Wave w zależności od sektorów ma różny charakter, prezentację i funkcję. Całe założenie dzięki swojej otwartości i dostępności może pomóc aktywizować teren i podnieść jego rangę turystyczną. Zielona fala przepływająca przez bulwar, obiekty aktywizujące społeczność lokalną, otwartość, wydzielenie głośnych usług, dostępność dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się – to główne założenia projektu.

Sektor 1 – Old Town
Wokół Starego Miasta najważniejsze jest zadbanie o historię, a tym samym tożsamość miasta. Uwolnienie murów od ciężkiej chaotycznej i nieestetycznej zabudowy jest pierwszym krokiem. Wzdłuż murów, przy marinie oraz na placu centralnym proponuje się odsunięcie tymczasowej zabudowy maksymalnie do budynków oraz mariny. Pomiędzy zabudową – parasole restauracji, małe obiekty tymczasowe jest miejsce na małą architekturę typu ławki, latarnie, kosze i nowe nasadzenia. Uwolnienie murów pozwala dodatkowo uzyskać wolną przestrzeń, którą można wykorzystać do różnych imprez kulturalnych typu zewnętrzne wystawy malarstwa i fotografii. Mury są świetnym tłem na różnego rodzaj aktywności jak koncerty pianistyczne czy występy lokalnych solistów.
Z uwagi na to, że teren wokół starego miasta jest pod ścisłą ochroną konserwatora, proponuje się jedynie konieczne naprawy w posadzce oraz montaż punktów świetlnych na kształt fali w poziomie. Świetlna fala prowadzi nas na Ricardova Beach, gdzie również zaproponowano uwolnienie murów. Wszystkie ogródki zostały przeniesione na lewą stronę pod hotel, dzięki czemu plaża uzyskała odpowiednią głębokość. Zaproponowano dodatkowo schody terenowe i drewniane podesty.
Po drugiej stronie starego miasta zaproponowano budowę nowego obiektu obsługującego marinę z dachem przykrywającym dodatkowo trybuny basenu do nurkowania. Uważamy, że w tym miejscu konieczne jest zrobienie reprezentacyjnego obiektu, który jest przecież w bramie miasta.
Plaża Pizana została pogłębiona, również proponuje się schody terenowe i drewniane podesty.

Sektor 2 i 3 – Marina
Marina jest bardzo przepełniona, brakuje odpowiednich funkcji. Proponuje się powiększenie Mariny co jest opcją dodatkową. Stworzenie przestrzeni na terminal pasażerski, a także nowych obiektów obsługujących Marinę, a także aktywizujących. Proponuje się nowy obiekt obsługujący Marinę- Marina Main Building z zapleczem biurowym i dla korzystających z postoju łodzią w marinie. Naprzeciw mariny zaproponowany nowy obiekt wielofunkcyjny z akwarium, restauracjami, funkcjami dla mariny. Z tyłu, pomiędzy drzewami ukrywa się obiekt wystawieninczy – Expo Pavilion. Jest to obiekt częściowo zamknięty, częściowo otwarty, z różnymi możliwościami kształtowania przestrzeni. Jego forma dostosowuje się do bardzo zalesionej działki. Ukształtowanie terenu faluje, ścieżki, lokalizacja obiektówm, mała architektura dostosowuje się do istniejącej zieleni i obiektów, które należy zostawić. Pomiędzy drzewami lokalizuje się małe obiekty handlowe, restauracje, wypożyczalnię rowerów, wybiegi dla psów. Sektory 2 i 3 kończą się proponowanym falochronem, który jest zwieńczeniem głównego placu. Placu, który jak motyl rozkłada skrzydła i łączy się z przestrzeniami wokół. Plac jest wielofunkcyjnym, może być wykorzystywany zarówno do targów, imprez kulturalnych, występów czy innych aktywności. Plac tętni życiem. Zadaszenia grają światłem i dźwiękiem.

Sektory 4, 5, 6 – Waves and beaches
Te sektory najbardziej pokazują ideę fali, wpływu morza na bulwar i bulwaru w morze, zielonego parku, który łączy miasto z morzem. Dzięki takiej fali przy plaży, która została poszerzona, proponuje się dodatkowe poszerzenia w postaci fal – kropli. Na każdej fali są aktywności i usługi związane z plażą: restauracje, beach bary, toalety, zewnętrzne i wewnętrzne prysznice, przebieralnie, a także strefy relaksu, aktywności i zabawy. Takie fale są trzy: green wave, water wave, activity wave i każda ma te same funkcje, ale inny charakter. Fala jest łącznikiem bulwaru z plażą, a pomiędzy falami zaproponowano szereg funkcji zarówno handlowych, jak i gastronomicznych i aktywnych sportowych typu boiska, skatepark. W najbardziej oddalonym miejscu powstała również strefa klubowa z koncertami, osłonięta zielenią i zadaszeniami.

Sektory 7, 8 ,9
Poważny problem dla tego terenu Budvy jest różnica wysokości w okolicach cypla Zavala. W naszym projekcie proponujemy połączenie promenady z ulicą na górze za pomocą kładki pieszo- rowerowej, która zaczyna się pod koniec sektora 6. Dodatkowo projektuje się obejście cypla kładką, która częściowo wznosi się opada, łączy z bulwarami hotelowymi, a na cyplu otwiera tarasem widokowym.