© 2023 DWAA  |  ARCHITECTURE . URBAN DESIGN . ENGINEERING . INTERIOR
PL EN
PROJEKTY O NAS KONTAKT

WYBRANE PUBLICZNE INFRASTRUKTURALNE URBANISTYCZNE WNĘTRZA



HALA DWORCA STACJI WARSZAWA ZACHODNIA

Lokalizacja Warszawa
Data projekt 2017-2019, realizacja > 2020
Inwestor PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Architekt DWAA Architekci
Projektant branżowy Torprojekt
Wartość kontraktu w formule "Buduj" na roboty budowlane na podstawie dokumentacji: ok 44,5 mln zł brutto
Nazwa kontraktu (formuła "Projektuj"): Wykonanie dokumentacji projektowej, przetargowej oraz prowadzenie nadzoru autorskiego nad opracowaną dokumentacją, dla realizacji robót budowlanych związanych z przebudową stacji Warszawa Zachodnia w ramach projektu PILiŚ5.1-13 pn. „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”
Zakres prac Koncepcja programowo przestrzenna, Projekt budowlany, Projekt wykonawczy, Dokumentacja przetargowa, Kosztorysy, Przedmiary, STWiORB, Nadzór Autorski, Komercjalizacja - wizualizacje
Parametry 1 362 m2 powierzchni użytkowej, 23 229,50 m3 kubatury
Opis Hala dworca na stacji Warszawa Zachodnia to nowoczesny, reprezentacyjny obiekt, stanowiący centralny punkt komunikacyjny stacji i główne wejście na stację. Architektura hali, z charakterystyczną, ostrą formą, przyciąga wzrok symbolizując centralne położenie hali, dynamiczny ruch i przepływ pasażerów. Bryła hali przypomina ciosany diament, kryształ co nie tylko nadaje obiektowi unikalny charakter tożsamy z zaprojektowanymi kształtami pomieszczeń usługowych w przejściu podziemnym, ale również nawiązuje do idei dynamiki ruchu pociągów i ułatwia przemieszczającym się użytkownikom odnajdywanie w wielofunkcyjnej przestrzeni dworcowej.
W pełni przeszklona elewacja hali dworca wprowadza do wnętrza dużo światła naturalnego, co wzmacnia wrażenie otwartości i przestronności, a także zapewnia pasażerowi pełne otwarcia widokowe z hali na wszystkie perony. Obiekt pełni nie tylko rolę komunikacyjną, ale także funkcję poczekalni i strefy obsługi pasażera. Wewnątrz znajdują się ławki, kosze na śmieci, miejsce na biletomaty, vendingi, tyflomapa i gabloty z rozkładami jazdy. Hala dworca znajduje się w osi przejścia podziemnego i łączy się z nim poprzez schody stałe, schody ruchome oraz dźwigi osobowe. Pomieszczenia obsługi pasażerów oraz przestrzeń dla przewoźników znajdują się w bezpośredniej bliskości, zapewniając wygodę i sprawność obsługi.
Hala dworca stanowi centralny punkt, który łączy różne elementy stacji – zadaszenie peronów, przejście podziemne i budynek wielofunkcyjny, tworząc spójną, funkcjonalną całość. Dynamiczny kształt, unikalna architektura, estetyka oraz funkcjonalność tego obiektu doskonale odpowiada na potrzeby współczesnego transportu kolejowego.